DEPREM TATBİKATI
1-7 MART 2024 DEPREM HAFTASINDA "DEPREM ANI VE TAHLİYE TATBİKATI" Deprem haftası ülkemizde deprem bilincinin oluşturulması ve depremlere karşı daima hazırlıklı olunması amacıyla tatbikat yapılmıştır.
OKULDADEPREMANIveTAHLİYETATBİKATIAŞAMALARI
Okullardadepremanıvetahliyetatbikatıaşamalarıaşağıdakigibidir;
I. AŞAMA
DepremAnı Uygulaması(Çök-Kapan-TutunHareketi):
•Okulda depremanıuygulaması,derssaatinde vekapalıalanda(sınıf, laboratuvar,kütüphane vb.) yapılıyor ise öğretmenin “Deprem!” diye bağırması veya bir anons ile başlar.
•ÖğrencilerveöğretmensakinkalarakbulunulanyerdeÇök-Kapan-Tutunhareketini yaparlar:
o Pencerelerden,raf,dolapveyabenzeriağırvesabitlenmemişeşyalardanuzak,güvenlibir
alandaveyasağlambirnesneninyanında(örn.sıranınyanında)“Çök”.
o Özellikle sırt pencerelere dönük bir şekilde “Kapan”arak bir elle baş ve enseyi düşen nesnelerden koru.
o Tehlike sona erene kadar (ikinci bir uyarıya kadar) yanındaki büyük ve ağır eşyalara (örn. sıranınayaklarına)“Tutun”arakkendinisabitle(Hiçbireşyanınolmamasıhalindebirelyere konularak destek alınır). Tutunulan kolun üzerine yüz koyularak düşen cisim ve nesnelerden yüz ve gözler korunur.
• Deprem uygulaması anında, açık alanda bulunuluyorsa dışarıda kalmaya devam edilir. Binalardan, direklerden, duvar diplerinden uzaktadurulur.Binalardan düşebilecek camkırıkları, sıva gibi nesnelere karşı bulunulan yerde yine Çök-Kapan-Tutun hareketi yapılır.
•İkinciuyarıveyaanons(2dksonra)iledepreminbittiğibilgisiverilir vetahliyeaşamasınageçilir.
II. AŞAMA
TahliyeTatbikatı:
•İkinci anons ile öğrenciler ve öğretmenler, okul idaresi tarafından belirlenmiş olan tahliye güzergahında, öncelik ve sınıf sırasına göre tek sıra halinde, Acil Çıkış (yangın) merdivenleri veya merdivenlerin duvara yakın olan taraftan başın üstüne kitap veya ellerle koruyarak dışarıya çıkarlar.
•Öğretmen, tahliye esnasında öğrencileri yönlendirir, engelli öğrenci var ise en son oöğrencinin tahliyesini sağlayarak sınıfı ve binayı boşaltır. Engelli kişinin tahliyesinde gerektiğinde diğer öğrenciler (ortaokul ve lise seviyesinde) de destek verir.
•OkulAfetveAcilDurumPlanındaöncedenbelirlenmişolan“AcilDurumToplanma
Alanı”nda; binalardan, elektrik direkleri ve panosundan, yapısal olmayan düşebileceknesnelerdenuzak, okul bahçesinde her sınıf kendi içinde halka oluşturacak şekildebekler.
•Sınıföğretmenleritarafındanyoklamayapılaraktoplanmaalanındaeksikolanöğrenci,öğretmen ve personel tespiti yapılır.
•Okul idaresi tarafından önceden hazırlanan “Okul Afet ve Acil Durum Planı”kapsamında oluşturulan “Arama-Kurtarmaveİlkyardım Ekibi”, “Tahliye,Güvenlik ve AileİlişkileriEkibi”ve“Tespit – OnarımİyileştirmeEkibi” müdahale sürecine ait görevlerini yerine getirirler.
•Herkesinokulu terk ettiğinden eminolunur.
•Okulun elektrik,su vedoğalgazıkesilir.
• Acil durum toplanma alanına toplanan öğrenci, öğretmen ve personelin güvenli alanda beklemeleri, yetkililerin yönlendirmesi yapılana kadar okuldan kimsenin ayrılmaması sağlanır.
•Okul idaresi veya yetkilendirilen tatbikat sorumluları, tatbikatı gözlemleyerek form ve kontrol listelerini doldururlar.
•Tatbikatın sonunda kısa bir değerlendirme yapılarak tatbikatta yaşanan olumlu veolumsuz yönlereilişkinokulidaresi,öğretmen,öğrenciveekipsorumlularıgeribildirimverirler,acildurumlarda nasıldahaetkinmüdahalesağlanabileceğineyöneliköneriler
geliştirilir.Tatbikatraporusorumlukişilerce hazırlanır.